שיטות לחיזוק מבנים לפי תמ”א 38

תוכן עניינים:

שיטות לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38 – הקדמה

תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית אשר מאפשרת הוספת זכויות בנייה לבניין, בתנאי שהדיירים גם דואגים לחיזוק הבניין בפני רעידות אדמה. ברוב הבניינים אשר עליהם מתבצעים פרויקטים לחיזוק הבניין לפי תמ"א 38, זכויות הבנייה הנוספות כוללות הוספת דירות לבניין. הקבלן שמחזק את הבניין אמור להיות גם הקבלן אשר בונה את הדירות הנוספות. באופן זה, הקבלן יכול לקבל לידיו את זכויות הבנייה הנוספות ובתמורה מחזק את הבניין.

יש לציין כי המבנים אשר יש לחזקם הם המבנים אשר לא נבנו בהתאם לתקן ישראלי מספר 413, אשר עוסק בעמידות בניינים בפני רעידת אדמה. ברוב המקרים, אלו הם הבניינים אשר היתר לבנייתם הוצא לפני 01.01.1980, מכיוון שאז תקן ישראלי 413 נכנס לתוקף.

הקבלן יכול להשתמש במספר שיטות על מנת לחזק את הבניין. שיטות אלה מפורטות במאמר. הבחירה באיזו שיטה להשתמש נתונה בדרך כלל למהנדס, אשר יבחר בשיטה על פי יעילותה, עלותה, האפשרויות ההנדסיות וההתאמה לסביבה.

שיטה מספר 1 לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38 – חיזוק באמצעות מסגרות

לבניין נוספות מסגרות חיזוק. מסגרת החיזוק מוספת לבניין לכל אורכו. בצורה זו, הבניין הופך לעמיד יותר.

המסגרות יכולות להיות בנויות משני חומרים:

  1. בטון.
  2. פלדה.

שיטה מספר 2 לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38 – חיזוק באמצעות קירות הקשחה

קירות הקשחה הם סוג אחד של גרעיני הקשחה. סוגים נוספים הם מסגרות ומסבכים. גרעיני ההקשחה מוסיפים לבניין עמידות, בעיקר בפני כוחות אופקיים. קירות ההקשחה יכולים להיבנות בחדרי מדרגות, בפירי מעליות וב"טורי" הממ"דים של הבניין (כפי שנראים במבט מהצד).

הקשב לפודקאסט מה הקייס, שיחות עם עורכי דין בנושאי תמ"א.

שיטה מספר 3 לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38 – חיזוק באמצעות תוספת בנייה

גם תוספות הבנייה יכולות להוות אמצעי לחיזוק. תוספות בנייה לכל אורך הבניין (כגון הוספת אגף או הרחבת כל הדירות) מחזקות את הבניין בפני רעידות אדמה.

אילו תוספות בנייה יכולות להפוך את הבניין לעמיד יותר?

  1. הוספת אגף לבניין. אגף מתחבר לבניין הקיים. מעצם זאת, האגף הנוסף מהווה נדבך נוסף במאבק ברעידת האדמה והופך את הבניין לעמיד יותר.
  2. הוספת ממ"דים. כאשר הממ"דים נבנים אחד מעל השני, הם מהווים מעין עמוד שדרה של הבניין. עמוד השדרה בצורת הממ"דים חזק יותר מרוב חלקי הבניין האחרים ותורם ליציבות הבניין. אפשר גם להוסיף קומה נוספת אשר בה יש קירות הקשחה המקשרים בין "טורי" הממ"דים בכמה צדדים של הבניין. הקישור בין הממ"דים מוסיף עמידות לבניין.
  3. הרחבת הדירות. בעצם זה שמרחיבים את הבניין, לפחות מבחינת העברת העומסים לקרקע, תורמים לעמידותו. בניין בעל בסיס עמיד יותר הוא יציב יותר.
  4. סגירת הקומה המפולשת (קומת העמודים) והפיכתה למחסן או לקומת דירות. הקומה המפולשת הינה החלק החלש ביותר בבניין. לעומת זאת, אם מוסיפים קירות קשיחים, הקומה התחתונה מוסיפה על עמידותה.

שיטה מספר 4 לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38 – חיזוק באמצעות יריעות מחומרים מרוכבים

יריעות מחומרים מרוכבים (כגון סיבי פחמן) יכולות להיות מוספות לקירות ולעמודים. היריעות מוסיפות לעמידות המבנה, בשל העובדה שהן חזקות יותר מהחומרים הרגילים בעת מתיחה.

אמצעים נוספים לחיזוק הבניין לפי תמ"א 38:

בנוסף לשיטות החיזוק שפורטו לעיל, ישנם אמצעים נוספים שחשוב להשתמש בהם כאשר מחזקים בניין בפני רעידות אדמה:

א. אטימת סדקים בקירות. נהוג לפתוח את הסדקים עד הברזל, לחזק את הברזל בעזרת חומרים כימיים ולסגור את הסדק. אפשר גם לאטום את הסדק בתוספת בטון.

ב. חיזוק העמודים בקומה המפולשת על ידי עיבוים בכמה סנטימטרים או על ידי חיזוקם בברזל.

ג. יצירת קורות שמקשרות בין העמודים של הקומה המפולשת.

ד. חיזוק הקומות התחתונות.

שיטות לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38 – השפעת גובה הבניין

ככל שיש יותר קומות לבניין, כך הוא פחות יציב. לכן תידרש עבודת חיזוק רצינית יותר. כמו כן, יכול להיות שהבניין שהיה יציב לפני הוספת קומה, יהיה פחות יציב לאחר בניית קומה נוספת על פי זכויות הבנייה, ויצטרך חיזוק נרחב יותר.

שיטות לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38 – סיכום

תמ"א 38 דורשת את חיזוק הבניין כתנאי לזכויות בנייה נוספות. תמ"א 38 בעצם נועדה לעודד אנשים לחזק את הבניינים שבהם הם גרים ולהפוך אותם לעמידים יותר בפני רעידות אדמה. במאמר זה ראינו מספר שיטות לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38: הוספת מסגרות חיזוק, חיזוק באמצעות קירות הקשחה, חיזוק באמצעות תוספות בנייה והוספת יריעות מחזקות. ישנם גם אמצעים נוספים המיועדים לחיזוק החוליות החלשות בבניין. השימוש בכל השיטות הללו הופכות את הבניין למקום בטוח יותר בשעת רעידת אדמה.

כתבות נוספות

ריהוט גן

ריהוט גן מודרני: טרנדים חמים לשדרוג החצר שלך

דמיינו שאתם הופכים את החצר שלכם למקלט חיצוני עוצר נשימה, מקום שבו סגנון פוגש נוחות, וכל פריט מספר סיפור של חדשנות וקיימות. תחום ריהוט החוץ המודרני אינו עוסק רק במילוי חללים; מדובר ביצירת חוויות, זיכרונות והרחבה חלקה של הקסם הפנימי של הבית שלכם לעולם הטבע שבחוץ. בעודנו מביטים מעבר להגדרות המסורתיות וצוללים לתוך עיצובים עכשוויים, חומרים ברי-קיימא ופונקציונליות רב-תכליתית, אנו חושפים מגוון אפשרויות רביצה חדשניות שנועדו לשדרג את מרחב המגורים החיצוני שלכם.

איך למקם שטיח בסלון?

השטיח הוא פריט עיצובי ופונקציונלי כאחד, שיכול להוסיף חמימות, יופי ועניין לסלון. אך מיקום לא נכון עלול לפגוע באסתטיקה של החדר. קחו בחשבון את גודל

מטבח

חדשנות בבית: הגאדג'טים שיהפכו כל מטבח למתקדם ומאורגן

מטבחים נחשבים לעתים קרובות ללב הבית, מקום לא רק לבישול ארוחות אלא גם לטיפוח מערכות יחסים וטיפוח יצירתיות. עם ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה, המטבח המסורתי מתפתח לחלל המצויד בגאדג'טים שאינם עוסקים רק בנוחות, אלא גם בשינוי האופן שבו אנו חווים ומתקשרים עם הסביבה הקולינרית שלנו.