מיפוי תת קרקעי

תוכן עניינים:

הדרך הנהוגה היום להעברת תשתיות ברחבי המדינה, וברוב העולם המערבי, היא מתחת לפני הקרקע, כך ניתן לשמור על הצנרת והכבלים באופן מבודד, מוגן מפגעי הטבע, הבנייה ותוך שמירה על הנוף. יש תשתיות וכבלים המועברים מעל פני הקרקע בעמודים גבוהים כדי למנוע פגיעה בהם ולהגנת האוכלוסייה, אך אלה אינם כוללים צנרת מים וביוב. כשמדובר על תשתיות מעל פני הקרקע, קל להבחין בהן ולהיזהר בעת חפירות ובנייה, אך התשתיות התת קרקעיות סמויות מן העין ופרושות לכל אורך המדינה בצפיפות. לכן, יש לוודא לפני תהליכי בנייה שלא תהיה פגיעה בצינורות ובכבלים המצויים מתחת לפני הקרקע, ולאתר את תוואי התשתיות כדי ליצור חיבורים רצופים עם הבנייה החדשה.

מיפוי תת קרקעי של תשתיות מים, ביוב, חשמל ותקשורת נעשה לקראת חפירות בשטח או כאשר מתגלה תקלה במקורות תת קרקעיים המצריכה איתור ותיקון. סתימות בתעלות ניקוז, פיצוץ בצינורות ביוב, תקלות בחיבורי רשת תעלות הביוב מצריכים בדיקה שאינה מתבצעת על ידי חפירה בשטח נרחב. יש לאתר באופן נקודתי את מיקום הצינורות והכבלים העוברים מתחת לפני הקרקע, לסמן אותם ואם יש צורך בחפירה או בחישוף, הם מתבצעים במקום המדויק. פתחי הביוב נמצאים לאורך כבישים, מדרכות ומבנים, והטיפול בהם נעשה ללא צורך בהרס הסביבה ובשבירת כבישים וחסימת נתיבים.

מדוע מבצעים מיפוי תת קרקעי?

המיפוי מתבצע כדי לאתר ולסמן את מיקומה של צנרת תת-קרקעית בעומקים שונים, צנרת עירונית, בין עירונית, בבתים פרטיים או במרכזים מסחריים. לקראת התחלת בנייה פרטית או מסחרית באזור עירוני או בין עירוני, יש צורך לוודא שהחפירות העמוקות שיתבצעו בשטח לא יפגעו בתשתיות המצויות בתוך הקרקע.

מיפוי נזילות תת קרקעיות מתבצע כשמתגלה נזילה שמקורה בתוך האדמה, ויש צורך למפות את הצינורות הקיימים והמסתעפים, כדי לא לפגוע בהם וכדי לחפור במקום הנכון כדי לתקן את הנזילה או הפיצוץ.

מיפוי קווי תקשורת, כבלי טלפון, חשמל וגז לצורך השמירה עליהם מפני פגיעה בעת חפירה, וכדי לדעת את מיקומם לצורך חיבורים נוספים.

ביצוע חפירה ועבודות עפר ללא בדיקה קודמת עלולה להוות עבירה פלילית ואף לגרום לקנסות ולהפסקת העבודות בשטח. אם החפירה גרמה לפגיעה בתשתית מים, חשמל או גז, הדבר מהווה סיכון סביבתי ונזק כלכלי. עלויות תיקון נזקים בתשתיות, שנגרמו בעת עבודה רשלנית, יוטלו על הגורם המבצע.

הביוב העירוני מצוי ברובו מתחת לכבישים, למדרכות ולמבנים, ולעיתים יש לתקן בעיות בצנרת עקב ליקויים, פיצוצים, נזילות או סתימות. בורות ביוב מוסתרים מתחת לצמחייה ולמכסים וקשה לאתרם, וכשצריך למצוא את נתיבי הצינורות, צריך מיפוי ואיתור שאינו מצריך פתיחת שטח נרחב והרס סביבתי. מפת פרישת רשת הביוב מאפשרת לדעת היכן מחוברים התושבים וכך היכן יש ליקויים ואיפה לתקנם.

הצפה כתוצאה מגשמים רבים מצריכה תיקון, שאיבה ופתיחה של סתימות בפתחי הניקוז. לצורך איתור הפתחים, הצינורות ותעלות הניקוז, יש לאתר את הרשת התת קרקעית ואת מיקומי החיבורים. הכנת מפת תשתית הניקוז בעיר מאפשרת לאתר תעלות ניקוז בעייתיות או סתומות, להבין מדוע נאגרים מים ולא מתנקזים כשיש גשמים עזים, ואיפה רצוי לתקן, להוסיף קווים או להחליף את תשתית הניקוז והביוב. אם מתגלה זיהום במקור מים, ניתן להתחקות אחר הצינורות המזרימים אליו שפכים ולתקנם. 

בעת הקמת שכונות מגורים חדשות בערים חשוב לערוך תכנון של הקווים התת קרקעיים והתשתיות העתידיות. כדי שניתן יהיה לחבר את המבנים שייבנו לתשתיות החשמל, המים, הביוב, הגז והתקשורת, צריך לדעת את מיקום המערכות הפרושות כדי שניתן יהיה ליצור חיבור. את המידע בודקים אנשי מקצוע ומהנדסים, והוא מועבר לחברה המבצעת.

כתבות נוספות

ריהוט גן

ריהוט גן מודרני: טרנדים חמים לשדרוג החצר שלך

דמיינו שאתם הופכים את החצר שלכם למקלט חיצוני עוצר נשימה, מקום שבו סגנון פוגש נוחות, וכל פריט מספר סיפור של חדשנות וקיימות. תחום ריהוט החוץ המודרני אינו עוסק רק במילוי חללים; מדובר ביצירת חוויות, זיכרונות והרחבה חלקה של הקסם הפנימי של הבית שלכם לעולם הטבע שבחוץ. בעודנו מביטים מעבר להגדרות המסורתיות וצוללים לתוך עיצובים עכשוויים, חומרים ברי-קיימא ופונקציונליות רב-תכליתית, אנו חושפים מגוון אפשרויות רביצה חדשניות שנועדו לשדרג את מרחב המגורים החיצוני שלכם.

איך למקם שטיח בסלון?

השטיח הוא פריט עיצובי ופונקציונלי כאחד, שיכול להוסיף חמימות, יופי ועניין לסלון. אך מיקום לא נכון עלול לפגוע באסתטיקה של החדר. קחו בחשבון את גודל

מטבח

חדשנות בבית: הגאדג'טים שיהפכו כל מטבח למתקדם ומאורגן

מטבחים נחשבים לעתים קרובות ללב הבית, מקום לא רק לבישול ארוחות אלא גם לטיפוח מערכות יחסים וטיפוח יצירתיות. עם ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה, המטבח המסורתי מתפתח לחלל המצויד בגאדג'טים שאינם עוסקים רק בנוחות, אלא גם בשינוי האופן שבו אנו חווים ומתקשרים עם הסביבה הקולינרית שלנו.